Hemgrupper

I vår församling tycker vi det är viktigt att mötas i både stora och små sammanhang. Det är ett mönster som går att spåra ända tillbaka till den allra första kristna församlingen, som Bibeln berättar om i Apostlagärningarna, kapitel två.

I Söderportkyrkan möts i det stora sammanhanget till gudstjänst, församlingsdag och församlingshelg, till års- och församlingsmöte och många andra samlingar och evenemang. Men på samma gång tycker vi det är viktigt att mötas i ett lite mindre sammanhang, där man kan vara mer förtrolig med varandra, och relationer kan få gå mer på djupet. I vår församling kallas det för hemgrupper.

En hemgrupp är en liten gemenskap som träffas i veckan, oftast hemma hos någon av deltagarna. Därav namnet. I hemgruppen är man mellan tre till tolv personer som äter mat eller fikar tillsammans, alla får utrymme att dela vad som sker i ens liv för tillfället, vi läser Bibeln och ber tillsammans.

I våra hemgrupper är ALLA välkomna, vare sig man tillhör församlingen, eller är alldeles ny och tycker att Jesus, kristen tro och församling verkar intressant. Det är en plats där alla får växa närmare Jesus och närmare varandra. Som ett litet växthus helt enkelt.

Varje grupp har 1-2 utsedda ledare som ansvarar för sin grupp. De ska se till att den träffas, se till att alla i gruppen får del av viktig information och se till att ingen av dem som finns i gruppen blir bortglömd.

Om du är nyfiken på en hemgrupp, så är du varmt välkommen att vara med och testa!

Hör av dig till vår pastor Ida Forsell, som har ett övergripande ansvar för hemgrupperna, så kan hon hjälpa dig vidare till en hemgrupp. Idas kontaktuppgifter hittar du under ”kontakt” här på hemsidan.